Pete menee kouluun. Siellä on kivaa ja helppoa, ja ope on paras. Niin paras, että Pete halaa opea monta kertaa päivässä. Myös open mielestä Pete on maailman ihanin ekaluokkalainen mutta hän tarvitsisi vierelleen jokaisena opetushetkenä kloonatun open, joka ohjaisi Peten omasta haavemaailmastaan keskittymään ja tekemään annettuja tehtäviä. Luokalla on kuitenkin 20 muuta oppilasta, joista moni vaatii tukea paljon äänekkäämmin ja näkyvämmin Pete. Sini juoksentelee ympäri luokkaa ja tönii muita, Jere kommentoi jatkuvasti muiden toimintaa, Taru itkee välituntiriitojaan pöydän alla, ja Sami ja Timo yllyttävät toisiaan pelleilyyn.
Peten pedagogisiin papereihin kirjataan: ”Tulee mielellään kouluun. Petellä on paljon kavereita. Keskittyminen opetettavaan aiheeseen ja tehtävien tekemiseen on usein haasteellista. Pete hyötyisi pienemmästä opetusryhmästä.”
Vähitellen Pete ajattelee olevansa tyhmä. Ehkä parempi, ettei edes liikaa yritä. Jos käy koulussa ja rämpii jotenkuten, siirtyy aina vuosiluokalta toiselle. Koulun aikuiset ovat edelleen kivoja, mutta heillä ei ole aikaa Petelle. Open aika menee palavereihin, koska Sami hakkaa Timoa ja Taru on jättäytynyt pois koulusta. Peten papereihin copy-pastetaan yhdeksännen kerran teksti ”hyötyisi pienemmästä opetusryhmästä”. Suvivirsi soi, ja Peten mopon tankissa on vielä vähän bensaa.
Heikkeneviä oppimistuloksia ja perustaitojen puutetta on turha äimistellä, jos päättäjiltä puuttuu tieto, ymmärrys ja kiinnostus koulumaailmasta. Äänestä eduskuntavaaleissa ja varmista, että ehdokkaasi tuntee petet, opet ja nykykoulumaailman realismin.
Maija P. ja Anna H.