Terveiset tammikuun Educa-messuilta! Messukeskus tarjosi taas hienot puitteet pohjoismaiden suurimmalle kasvatus- ja opetusalan tapahtumalle.
Tulevaa vaalikevättä silmällä pitäen omaan messuvierailuuni kuului maikkarin Jan Anderssonin juontama vaalikeskustelu. Paneelikeskusteluun osallistui kaikkien isojen puolueiden puheenjohtajat.
Keskustelun aluksi OAJ:n puheenjohtaja Katariina Murto kertoi kuntavaalien olevan sivistys- ja koulutusvaalit sekä näytön paikka sille, paljonko kunnissa satsataan tulevaisuudessa koulutukseen.
Koulutus on mahdollistanut Suomen kehittymisen sivistysvaltioksi ja panostus koulutukseen, opetukseen ja opettajiin on välttämätöntä talouskasvun ja sivistysyhteiskunnan rakentamisessa.
Murto muistutti, että kunnat ovat merkittävä työnantaja ja koulutuksen järjestäjä. Paikallisilla sopimuksilla voidaan edistää opetusalan ja opettajien työn veto- ja pitovoimaa.
Paneelikeskustelun teemoja olivat mm.
koulutuksen tasa-arvoisuus ja yhdenvertaisuus, opetusalan motivaatiotekijät, vientivetoinen palkkamalli ja pätevien opettajien veto- ja pitovoima. Kylläpä hallitus ja oppositio depatoivat tälläkin keskusteluareenalla. Tunteiden kuumetessa ja keskustelun edetessä paneelikeskustelun juontaja Jan Andersson joutui muistuttamaan puolueiden puheenjohtajia siitä, että kyseessä on ”seriöösi keskustelu”. Mielipide-eroja liittyi mm. käynnissä oleviin sopimusalaneuvotteluihin. Siinä missä hallituspuolueiden edustajat totesivat opettajien ansaitsevan riittävän palkkatason, todettiin samaan hengenvetoon kuitenkin, että hallitus ei saa suosiota siitä, että joutuu tekemään säästöjä. Oppositiopuolueiden mukaan ”palkkakuoppalaki” ei osoita arvostusta opettajille.
Myös messukeskuksen Visio-lavalle saapuneet messuvieraat pääsivät osallistumaan keskustelun kulkuun ja ilmaisemaan mielipiteensä punaisen ja vihreän lapun avulla. Aika yksimielisiä oltiin Anderssonin yleisölle esittämistä kysymyksistä. Yksi tällainen kysymys liittyi opetuksen ulkopuolisiin tehtäviin. Yleisössä ja lavalla löytyi konsensus siitä, että opettajien työn tärkein asia on opettaminen, ja ylimääräisiä, opetuksen ulkopuolisia työtehtäviä tulisi minimoida. Pedagogiseen työhön keskittymällä opettaja voi edistää omassa opetusryhmässään tasa-arvoa, yhdenvertaisuutta, oppimisedellytyksiä ja oppimista. Varhaiskasvatus, esiopetus ja perusopetus ovat keskustelijoiden mukaan demokratian kivijalka. Valitettavasti tämän päivän Suomessa näkyy vahvasti myös eriarvoisuus. Erityisesti oppositiopuolueiden puheenjohtajat kantoivat huolta päiväkotien ja koulujen kuntakohtaisista eroista, oppimisen tuen epätasaisesta toteutumisesta, koulutuksen eriytymisestä ja riittävistä resursseista. Hallituspuolueiden puheenjohtajat puolestaan muistuttivat, että oppimisen tuen uudistukseen on varattu 100 milj. euroa, ja että OECD-vertailussa Suomi pärjää hyvin valtakunnallista opetuksen eriytymistä tarkasteltaessa.
Puheenjohtajilta kysyttiin, mikä olisi tärkein yksittäinen motivaatiotekijä, joka tuo ja pitää opettajat alalla. Tämän kysymyksen vastauksissa korostuivat palkkaus, palkkauksen ja työehtojen kokonaisuus, riittävän pienet ryhmäkoot ja opettajan autonomian korostaminen. Näiden kuvattiin luovan arvostusta ja samalla vahvaa työimua opettajan työtä kohtaan. Näistä asioista oltiin aika samanmielisiä, kuten siitäkin, että Suomessa on maailman parhaat opettajat.
Osa puoluejohtajien kommenteista ja näkemyksistä sai ansaitsemansa aplodit yleisöltä. Varsinaisia epäsuosionosoituksia ei juuri kuulunut, vaikka yleisössä välillä kohistiinkin. Opetusministerin osuus jäi tässä keskustelussa odotettua ja toivottua vähäisemmäksi. Kaiken kaikkiaan paneelikeskustelu oli kiinnostava, ja loi myös kiinnostusta tutustua puolueiden kuntavaaliohjelmiin. Muista äänestää. Viisaasti.
Aurinkoisia talvipäiviä!
Laura Tarvonen
OAJ Päijät-Hämeen alueyhdistyksen hallituksen jäsen
VOL-valtuutettuter