Heinolan yhteysopettajakoulutuksessa yhteysopettajat pääsivät kirjaamaan omia opemustojaan ja kiitoksiaan. Niitä julkaistaan OAJ Päijät-Hämeen somekanavilla päivittäin. Tällaisia musitot olivat:
Jo edesmennyt lukion ruotsinopeni Mikko Ryömä, joka oli erittäin vaativa ja kunnioitusta herättävä. Sain lisäpotkuajatko-opintoihin hakeutumiseen sekä ihana elämäntarinoitaan kertonut psykanope Maire, joka elävöitti opetusta joka tunti ikimuistoisilla esimerkeillä. Köksänope yläkoulussa vahvisti innostusta aiheeseen ja sain käydä lukiossakin yhden köksän kurssin eli minusta tuli melkein köksänope.
Lukiossa abivuonna nuori ja innokas äidinkielen opettaja opetti, mutta myös kertoi, mitä on opettajaksi opiskeleminen. Maalla 80-luvun lopussa itse opinto-ohjaajia oli vielä kovin harvassa. Kun opettaja kertoi, mitä on opiskella opeksi, sain parasta mahdollista potkua open työuralle.
Miesten nurkassa on hyvä puhua asioista, joista ei voi puhua.- Tietyn henkilön kanssa
Kiitos oppikoulun/yläasteen historian opettajalle. Hän omalla persoonallisella tavalla opasti katsomaan maailmaa. Taidehistoriasta sellainen muisto, että piti tunnistaa, kenen tekemä taulu oli. Osasin lukea signeerauksen taulun alareunasta. sain kehuja taiteentuntemuksesta. Vaikka sain kehuja, niin siitä lähtien olen ollut kiinnostunut tunnistamaan eri taiteilijoiden töitä.
Sain tilaisuuden miettiä ja kirjata oman opettajamuiston, hyvän sellaisen. Olen halunnut kiittää henkilökohtaisesti lapseni luojanopettajaa Kivimaalla, mjutta siihen ei ole ollut mahdollisuutta. Innostunut Kati-opettaja kannusti lukemisen jaloon taitoon. Lapseni suoritti kaikki lukudiplomit jopa lukioaikanaan. Tulos oli…se Ällä, ainoa.
Pienessä kyläkoulussa alakoulun opettajani Virve Siekkeli kannusti ja ohjasi minua merkittävästi musiikin pariin, antoi välituntisin harjoitella paianonsoittoa, kun kotona ei ollut vielä pianoa ja kannusti laulukilpailuihin. Virven musiikkitunnin oppeja ja esimerkkiä vaikuttaa harrastuneisuuteen olen noudattanut myöhemmin itsekin opettajana.
Opettajani antoi aina yksilöllistä palautetta kannustavasti. Minun palautteeni liittyi Lokki-sonantan tarinaan. Se on kantanut läpi elämän ja olen sitä myös jakanut eteenpäin omille opiskelijoille, kun se on ollut tarpeen/ajankohtaista. Olen myös lähettänyt kiitokset opettajalleni tästä 20 vuotta myöhemmin.
Muutimme Naantaliin, kun aloitin peruskoulun kuudennen luokan. Tuolloin ei Naantalissa voinut lukea/opiskella koulussa ruotisin kieltä. Luokanopettajani antoi minulle kolme kuukautta ”tukiopetusta” englannin kielen opiskeluun. Opiskelin siis englannin kieltä 1-2 tunti viikossa ja yksi lukuvuosi kuukaudessa sekä samalla kuudennne luokan englantia. ”Tukiopetus” oli laadukasta, koska sain itselleni silloin hyvän pohjan englannin kielen opiskeluun. Kiitos siitä!
Miten minusta tuli opettaja? Kun ekaluokan opettaja Elsa väsyi, sain olla hänen tilallaan opettaja. Englannin opettajani Heli sai minut huomaamaan, että olen taitava. Äitini sirkka ei pystynyt toteuttamaan omia koulutusunelmiansa. Minä teen sitä työkseni.
Annikki, jo edesmennyt 1-3 luokan opettajani. Olit aina ystävällinen ja lempeä. Tällainen ujokin tyttö uskalsi lähestyä sinua. Monesti kutsuit meitä kylään kotiisi leikkimään ja pieninä tyttöinä kiikuimme ovien karmeissasi.Ihana yllätys oli monien vuosien jälkeen, kun ylioppilasjuhliini sain kortin sinulta. Kortin välissä oli kuva, jossa minä ja ystäväni kiikumme oven karmeissasi. Olit vaihtanut jo paikkakuntaa, mutta yhä muistit meidät. Lämmöllä ja rakkaudella sinua muistelen.
Ekaluokan opettajani Hellä oli nimensä veroinen. Hän oli lempeä, ystävällinen ja positiivinen. Silti ohjaten napakasti opintojen polulla. Hän teki jännittävästä koulun aloituksesta hieman helpompaa.
#KiitosOpettaja #tehdääntulevaisuuksia #oaj